CERTIFICERET

Familie-Psykoterapeut

FULD DISKRETION

Er en selvfølge hos mig

TELEFONISK SAMTALE

er også en mulighed

BETALING VIA

MobilePay eller kontant

Hvad er særlig sensitiv og hvad betyder det?

Jeg har erfaret, der er en del , der ikke kender til den særlig sensitive side, så de i mange år har gået og følt sig forkert og anderledes. Som har fulgt dem siden barndommen. Da der er blevet sagt “Du er for følsom”- eller “Du bekymre dig for meget” – “Du er for sart” – Blevet opfattet som meget genert – så hvad er særlig sensitiv ?

Noget falder på plads, når jeg har spurgt ind til den særlig sensitive side. Som har været med til en dybere forståelse af mange ting i deres liv.

Derfor deler jeg her på bloggen noget om særlig sensitivitet.

Særlig sensitiv kaldes også HSP, det er ikke en diagnose, men noget af ens personlighed/karaktertræk. Den er biologisk betinget og indlejret i nervesystemet, man kan ikke fjerne den. (fra psykolog Lise August)

Hvad er særlig sensitiv? Det er når ens nervesystem er mere modtagelig for indre og ydre stimuli, den opfanger flere informationer. Hjernescanninger har påvist nervesystemet arbejder noget dybere, for at bearbejde indtryk. Derfor bliver man hurtigere overbelastet/overstimuleret, som kan medføre udmattelse, stress, depression, angst, hvis ikke man får taget hånd om sin sensitivitet. Det er vigtig man lære at acceptere den side, og hvor ens grænser går, og hvordan man bedst undgår overstimulering.

Særlig sensitive mennesker oplever mere intens, lugte, lyde, fornemmer meget hurtig, hvordan andre har det, bliver lettere påvirket af andres stemninger og humør Nogle har svært ved at skelne mellem egne og andres følelser. Særlig sensitive har større empati, indfølingsevne, høj retfærdighedssans, fintfølende, opfanger flere nuancer. Har let til tåre og latter.

Hermed en test som er udviklet af Eline Aron. ( svare du sandt til 12 eller flere , kan du være særlig sensitiv.

  • Jeg synes, at være opmærksom på det uhåndgribelige i mine omgivelser.
  • Andre menneskers stemninger påvirker mig.
  • Jeg er tilbøjelig til at være meget følsom over for smerte.
  • På travle dage har jeg behov for at trække mig tilbage, til sengen, et mørkt værelse eller et andet sted, hvor jeg kan få privatliv og fri for stimulering.
  • Jeg er særlig følsom over for virkninger af koffein.
  • Jeg bliver let overvældet af ting, som kraftig lys, stærke lugte, grove tekstiler, eller høje lyde.
  • Jeg har et rigt sammensat indre liv.
  • Jeg bliver ilde til mode af høje lyde.
  • Jeg bliver dybt bevæget af kunst eller musik.
  • Jeg er samvittighedsfuld.
  • Jeg bliver let forskrækket.
  • Jeg bliver nervøs, når jeg skal lave meget på kort tid.
  • Når mennesker befinder sig dårligt i et fysisk miljø, ved jeg for det meste, hvad der skal gøres for at gøre det mere behageligt. (ændre på pude elle belysning)
  • Jeg bliver irriteret, når man prøver at få mig til at gøre mange ting på en gang.
  • Jeg gør mig umage, for at undgå at begå fejltagelser eller glemme ting.
  • Jeg gør det til et princip, at undgå voldsprægede film eller tv show.
  • Jeg bliver stimuleret på en ubehagelig måde, når der foregår en del omkring mig.
  • Det at være meget sulten, skaber en særk reaktion i mig, som afbryder min koncentration eller stemning.
  • Forandringer i mit liv ryster op i mig.
  • Jeg bemærker og nyder sarte eller fine dufte, smage, lyde, kunstværker.
  • Jeg prioriterer det højt at indrette mit liv, så jeg undgår rystende eller overvældende situationer.
  • Når jeg er nød til at konkurrere eller blive iagttaget, mens jeg udføre opgaver, bliver jeg så nervøs eller usikker, at jeg klare mig meget dårligt, end jeg ellers ville have gjort.
  • Da jeg var barn, synes mine forældre og lærer at opfatte mig som sensitiv eller genert

Ønsker du at blive ringet op?

Jeg tager desværre ikke nye kunder ind i øjeblikket.

Heidi Egeberg, Terapeut. Udfører terapi i kolding.